Ako posedujete noviji model automobila, možda vam se nekad dogodilo da ujutro krenete na posao, sednete u automobil, ubacite u rikverc i očekujete da se oglasi poznato pištanje parking senzora.
Umesto toga – muk, ili pak neprekidno pištanje koje vas uglavnom obaveštava da postoji neki problem, iako iza vozila nema nikakve prepreke.
Ovakve situacije umeju da budu izuzetno frustrirajuće, jer se uvek jave iznenada, a još dodatno izazivaju nervozu ako ste navikli na pomoć senzora prilikom parkiranja.
Najčešći razlog zašto parking senzori ne rade je mnogo jednosravniji nego što mislite i često zahteva samo malu intervenciju.
Kvar se može desiti jer je površina senzora zaprljana blatom, snegom, prašinom ili čak ostacima soli tokom zime.
Čak i tanak sloj nečistoće može da poremeti ultrazvučne talase koje senzor koristi za merenje udaljenosti.
Uz to, kablovi koji povezuju senzore sa modulom kontrole često stradaju usled vlage i vibracija, pa prekid u kontaktu izaziva greške i neispravno očitavanje.
Ovo su česte situacije, a kvar parking senzora jedan je od najčešćih problema koje savremeni automobili sa ovom tehnologijom imaju.
Ipak, postoje načini da ih sami testirate i popravite i da ne trošite novac u skupim servisima. Čitajte do kraja.
Šta su parking senzori i kako funkcionišu?

Parking senzori su pomoćni sistemi koji se ugrađuju u branike automobila, najčešće u zadnji, ali i u prednji deo.
Njihova osnovna funkcija je da vam olakšaju procenu udaljenosti od prepreka prilikom parkiranja.
Većina savremenih putničkih vozila, posebno modela proizvedenih u poslednjih desetak godina, ima parking senzore kao standardnu opremu ili dodatnu opciju.
Najčešće rade po principu ultrazvuka, tako što svaki senzor emituje zvučne talase visoke frekvencije koji se odbijaju od objekta i vraćaju u senzor.
Kontrolna jedinica meri vreme povratka signala i pretvara ga u informaciju o razdaljini.
Ova informacija se vozaču prikazuje kroz zvučni signal, a kod nekih vozila i vizuelno na displeju.
Osim ultrazvučnih, postoje i elektromagnetni senzori koji koriste promenu elektromagnetnog polja da bi detektovali prepreke.
Oni su ređi i uglavnom nisu fabrički ugrađeni, nego se naknadno kupuju.
Danas skoro svi modeli evropskih, japanskih i korejskih proizvođača nude ultrazvučne senzore, dok su kod starijih vozila parking senzori uglavnom dostupni samo kao dodatna oprema ili naknadno ugrađeni sistemi.
Zašto parking senzori ne rade – najčešći uzroci kvara

Ukoliko parking senzori prestanu da funkcionišu ili rade nepravilno, najčešće je u pitanju jedan od sledećih razloga:
Nečistoća i prljavština na senzorima
Blato, sneg i so lako prekriju površinu senzora, blokiraju ultrazvučne talase i stvaraju lažne signale.
Ako primetite stalno pištanje ili potpuno odsustvo signala, prvo očistite senzore mekom krpom i blagim sredstvom za čišćenje.
Fizička oštećenja senzora
Udari prilikom parkiranja, vožnja kroz gust sneg ili pranje vozila pod visokim pritiskom mogu oštetiti plastični deo senzora ili unutrašnje komponente.
Oštećen senzor često pokazuje pogrešne podatke. Na primer, može prikazivati prepreku koja ne postoji ili pogrešnu udaljenost do prepreke, zbog čega sistem daje lažna upozorenja.
Zbog fizičkih oštećenja senzori za parkiranje mogu se i potpuno pokvariti i ne davati nikakve signale.
Problem u električnom spoju ili kablovima
Česta je i pojava kvara kablova ili konektora zbog vlage, korozije i mehaničkog habanja.
Ovaj problem nastaje kada voda ili kondenzacija prodru u konektore, pa dolazi do rđanja metalnih kontakata, što prekida ili remeti protok električne struje.
Kablovi se mogu oštetiti i usled savijanja ili kidanja tokom vožnje i vibracija.
Na primer, ako konektor nije dobro fiksiran, vibracije tokom vožnje mogu polako olabaviti kontakt, a senzor će tada povremeno raditi ili potpuno prestati sa radom.
Ako kabl izgubi kontakt s centralnom jedinicom, senzor prestaje da šalje signal
Neispravan modul kontrole (ECU)
Neispravan modul kontrole (ECU) i softverske greške nakon zamene delova takođe mogu izazvati probleme.
Modul kontrole je elektronska jedinica koja obrađuje signale sa senzora i komanduje zvučnim upozorenjima. Ako se ošteti zbog kratkog spoja, vlage ili fabričkog kvara, može potpuno onemogućiti rad sistema ili slati pogrešne informacije.
Kako dijagnostikovati problem sa parking senzorima
Prvi korak u rešavanju problema je jednostavna vizuelna i funkcionalna provera:
- Očistite sve senzore i proverite da li je problem nestao.
- Uključite kontakt, ubacite u rikverc i oslušnite da li čujete tihi klik u svakom senzoru, jer je to znak da radi. Klik možete osetiti i laganim dodirom prsta. Ako neki senzor ne klikće, verovatno je neispravan.
- Ako je potrebno, skinite zaštitne plastične obloge branika da biste došli do kablova. Pažljivo odvojite konektor sa senzora i proverite da li su pinovi čisti i neoštećeni. Obratite pažnju na tragove korozije, koja se manifestuje kao zelenkasti slo,j i eventualno napukle žice. Nakon pregleda, vratite konektor na svoje mesto i proverite da li je čvrsto spojen.
- Proverite osigurače i napajanje: otvorite poklopac kutije sa osiguračima, koja se obično nalazi ispod haube ili ispod instrument table. Na unutrašnjoj strani poklopca nalazi se dijagram s oznakama. Pronađite oznaku za parking senzore (može biti označeno kao „PDC“ ili „Park Assist“). Uporedite metalnu nit u osiguraču sa ispravnim primerkom. Ako je nit prekinuta, osigurač je pregoreo. Pincetom ili specijalnim držačem izvucite osigurač i zamenite ga novim iste amperaže. Nikada ne stavljajte osigurač većeg kapaciteta, jer to može izazvati oštećenje instalacije.
- Zamenite neispravni senzor. Ako samo jedan senzor ne funkcioniše, najverovatnije je fizički oštećen. Senzor se obično lako izvlači iz ležišta i menja novim. Vodite računa da kupite kompatibilan deo prema broju šasije.
- Softverska rekalibracija: Nakon zamene senzora ili ECU modula, nekada je potrebna rekalibracija. To se radi dijagnostičkim uređajem. Ako nemate odgovarajući alat, najbolje je posetiti servis..
Kada je vreme da posetite servis?

Ako ste prošli kroz sve korake provere i popravke, a parking senzori i dalje ne funkcionišu, vreme je da potražite pomoć stručnjaka za auto-elektriku.
Servis treba posetiti ako se na instrument tabli pojavljuje stalna greška sistema parkiranja, ako nijedan senzor ne reaguje, ili ako primetite nepravilnosti u radu posle zamene delova.
Takođe, ako ECU modul kontroliše više sistema poput kamera i radarskih senzora, njegovo resetovanje ili zamena zahtevaju specijalizovanu dijagnostiku i softversko podešavanje koje se ne može uraditi kod kuće.
Još jedan razlog za posetu servisu je situacija kada senzori šalju lažne alarme – na primer, kada vozilo upozorava na prepreku koja ne postoji, ili kada se signal oglašava u vožnji bez razloga.
Iskusni auto-električar proveriće kompletnu instalaciju, komunikaciju modula i eventualne probleme s centralnim računarom vozila.
U servisu se koriste dijagnostički uređaji koji precizno očitavaju sve kodove grešaka i omogućavaju resetovanje sistema. Ne odlažite odlazak u servis, jer kvar senzora može biti signal i za ozbiljnije probleme u elektronici automobila, kao što su kvarovi u komunikaciji između modula, problemi sa CAN bus mrežom vozila, neispravne centralne jedinice koje upravljaju senzorima i drugim asistencijama ili trajna oštećenja softvera koja zahtevaju profesionalno programiranje.
Prevencija kvarova na parking senzorima

Redovno održavanje parking senzora je najbolji način da sprečite probleme i nepotrebne troškove. Dovoljno je malo pažnje da biste izbegli najčešće kvarove i da bi senzori radili besprekorno i pouzdano tokom cele godine.
- Redovno čišćenje: Perite senzore mekom krpom i blagim sredstvom kako biste uklonili blato, so i prašinu.
- Izbegavajte udarce: Pazite prilikom parkiranja da ne oštetite branike i površinu senzora.
- Oprezno pranje: Nemojte upirati snažan mlaz vode direktno u senzore jer možete oštetiti elektroniku.
- Zimsko održavanje: Redovno uklanjajte led i naslage soli koje ometaju rad parking senzora.
- Vizuelna provera kablova: Povremeno pregledajte kablove i konektore, tražite tragove korozije, vlage ili labavih spojeva.
- Provera zvuka: S vremena na vreme ubacite vozilo u rikverc i proverite da li senzori ispravno pište.
Ovo su samo neke jednostavne navike koje produžavaju vek senzora i čuvaju pouzdanost sistema parkiranja.
Pouzdani senzori za bezbrižno parkiranje
Iako mali i neupadljivi, parking senzori u proseku smanjuju rizik od sudara pri parkiranju za više od 30%.
To odmah znači manje troškova i više opuštenosti u svakodnevnoj vožnji.
Zanimljivo je da su prvi prototipi senzoraza parkiranje razvijeni još krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina, ali tada su bili dostupni samo u luksuznim modelima i retko korišćeni.
Tek poslednjih desetak godina ova tehnologija postala je standardna oprema čak i u klasi manjih, pristupačnijih gradskih modela.
Danas, zahvaljujući pametnoj elektronici i ultrazvučnim senzorima, vaša vožnja može biti sigurnija i lakša nego ikada.
Ne čekajte da vas kvar iznenadi – proverite senzore već ovog vikenda i uverite se da rade besprekorno.