Kazne za parkiranje na trotoaru – šta kaže zakon?

Mnogi vozači, često u žurbi ili nestrpljenju, pomisle kako bi mogli ostaviti auto parkiran na trotoaru, samo dok „obave nešto na brzinu“.

Ovaj fenomen parkiranja gde mu mesto nije, najčešće je problem u većim gradovima u kojima infrastruktura jednostavno ne ispunjava celokupne potrebe stanovništva koje poseduje automobil. I to stoji, ali…

Osim što je pitanje etike, ovakav postupak može ugroziti bezbednost svih, a naročito ranjivih grupacija društva kao što su starije osobe, deca ili oosobe sa invaliditetom.

Tih nekoliko minuta, na koliko ostavite vozilo parkirano na trotoaru, osim što će nekome otežati kretanje i potencijalno mu ugroziti bezbednost, zapravo vas može poprilično i koštati.

Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije propisuje kazne od 5.000 do 25.000 dinara kazne za parkiranje automobila na trotoaru, u zavisnosti od okolnosti i ozbiljnosti prekršaja.

U članu 65. ovog zakona jasno stoji da je vozaču zabranjeno zaustavljanje i parkiranje vozila na trotoaru, osim ako je to posebno označeno horizontalnom i vertikalnom signalizacijom.

U Beogradu se parking plaća radnim danima od 7 do 21 sat.

Sve ove posledice ozbiljno udaraju na budžet, ali i na savest. Kako biste se u potpunosti upoznali sa rizikom ovakvog prekršaja i izbegli neprijatnosti, ostanite sa nama do kraja.

Šta kaže zakon o parkiranju na trotoaru?

Parkiranje na trotoaru je zabranjeno osim ako postoji jasno obeležen prostor i minimalna širina prolaza.
Parkiranje na trotoaru je zabranjeno osim ako postoji jasno obeležen prostor i minimalna širina prolaza / youtube.com

Parkiranje na trotoaru je prekršaj osim ako su ispunjeni precizni uslovi: mora postojati jasno obeležen prostor za parkiranje i mora ostati minimalna širina prolaza za pešake od 1,6 metara.

U protivnom, svaki prekid kretanja duži od tri minuta smatra se parkiranjem, čak i ako vozač ostane u vozilu.

Takođe, visina kazne zavisi od otežavajućih okolnosti.

Ako ste blokirali prolaz, ugrozili bezbednost ili onemogućili prolazak licima sa invaliditetom, može vam biti izrečena viša novčana kazna, propisana članom 333 Zakona o bezbednosti saobraćaja. Policijski službenik ili komunalna milicija imaju pravo da izdaju nalog na licu mesta.

Ova službena lica isto tako mogu fotografisati i dokumentovati prekršaj bez vašeg prisustva.

Dodatno, ako ostavite vozilo na mestu gde ometa kretanje pešaka ili vozila, ono može biti uklonjeno specijalnim vozilom, u skladu sa članom 84. Zakona, a troškove odnošenja i čuvanja vozila takođe snosite vi, kao vlasnik vozila.

Cena usluge zavisi od grada i kategorizacije vozila, a okvirno se kreće od 6.000 do 12.000 dinara za prevoz, plus dnevno čuvanje vozila na skladištu. Vozilo se u pravilu vraća tek nakon što se podmire troškovi i kazna.

Razlika između zaustavljanja i parkiranja

Važno je razumeti razliku između ova dva pojma, kako ne bi došlo do zabune.

  • Zaustavljanjem se smata svaki prekid kretanja do 3 minuta ili duže ako se putnici ukrcavaju ili iskrcavaju.
  • Parkiranje je svaki prekid kretanja duži od 3 minuta bez ukrcavanja ili iskrcavanja.

Osim trajanja, nadležni organi procenjuju i nameru vozača. Ako vozač izađe iz vozila i udalji se, to se tumači kao parkiranje čak i ako je vozilo kratko stajalo na zabranjenom mestu.

U nekim slučajevima, parkiranjem se smatra i zaustavljanje radi obavljanja privatnih obaveza, kao što je odlazak u prodavnicu ili podizanje novca sa bankomata.

Kod zaustavljanja, vozač je obično u vozilu ili neposredno pored njega i spreman da odmah nastavi vožnju.

Dakle, čak i kratkotrajno ostavljanje vozila bez nadzora, bez obzira na trajanje, može biti tretirano kao parkiranje i adekvatno sankcionisano.

Etička strana priče – zašto parkiranje na trotoaru nije samo prekršaj?

Parkiranje na trotoaru ugrožava pešake, naročito decu, starije i osobe sa invaliditetom / youtube.com

Možda mislite da je parkiranje na trotoaru sitnica, ali ono svakodnevno ugrožava ljude. Zamislite majku sa kolicima koja mora da siđe na kolovoz, ili stariju osobu sa štapom koji obilazi vaš auto dok vozači nervozno trube i požuruju ga.

Zamislite kako se oseća osobu sa invaliditetom koja u svojim kolicima ili sa drugim poomagalom ne može da prođe zbog nesavesnog parkiranja.

Parkiranjem na trotoaru zapravo pokazujete da prostor namenjen drugima nije važan. Ovo nije samo pitanje plaćanja ili izbegavanja kazne ako se nepropisno parkirate, nego i pitanje poštovanja prava pešaka na bezbedno i slobodno kretanje.

Član 65 Zakona o bezbednosti saobraćaja propisuje da onemogućavanje ili otežavanje prolaza predstavlja povredu propisa i ugrožavanje bezbednosti, zbog čega je zakon predvideo sankcije i uklanjanje vozila.

Kada ostavite auto na mestu predviđenom za kretanje pešaka, prisvajate javni prostor koji nije vaš i direktno ugrožavate slabije učesnike u saobraćaju. Savesno parkiranje je, između ostalog, pitanje kulture, saosećanja i odgovornosti.

Poštovanje propisa je osnov, ali etički motiv je još važniji.

Ne uzimajte prostor koji pripada svima i ne ugrožavajte druge učesnike u saobraćaju.

Parkiranje na zelenim površinama

Parkiranje na zelenim površinama je poseban problem koji dodatno opterećuje komunalne službe i stvara trajnu i teško popravljivu štetu javnim površinama.

Zelenilo u urbanim sredinama služi za ulepšavanje grada, ali je tu i da poboljša kvalitet vazduha i života stanovnika.

Odluka o komunalnom redu u većini gradova Srbije jasno propisuje zabranu parkiranja na travnatim površinama, cvetnim lejama i parkovima.

Kontrolu najčešće sprovodi komunalna inspekcija i komunalna milicija.

Kazna za ovakav prekršaj je novčana i iznosi 5.000 dinara za fizička lica, dok se za pravna lica i preduzetnike može kretati i do 50.000 dinara. Pored kazne, vozilo koje stroji na travnatoj površini može se ukloniti paukom, a trošak odnošenja i čuvanja, kao i u slučaju parkiranja na trotoaru, snosi vlasnik.

Ove površine nisu napravljene da podnesu teret automobila i njihovo uništavanje ostavlja posledice koje se teško saniraju i koje koštaju.

Svako stajanje, čak i ono od nekoliko minuta radi istovara, preuzimanja pošiljke ili čekanja saputnika, protivzakonito je i podleže sankciji.

Kontrolne službe nisu obavezne da procenjuju vašu nameru ili trajanje zadržavanja. Kazna se izriče automatski ako se vozilo zatekne na travi ili drugoj zelenoj javnoj površini, bez obzira na razlog i dužinu stajanja.

Sačuvajte novčanik i savest – parkirajte odgovorno

Kazne štite pešake; vozači moraju parkirati samo na dozvoljenim mestima, poštujući prolaz.
Kazne štite pešake; vozači moraju parkirati samo na dozvoljenim mestima, poštujući prolaz / youtube.com

Kazne za parkiranje na trotoaru služe da zaštite pešake i omoguće svima da se kreću slobodno i sigurno.

Biti savestan vozač ne znači samo poštovati saobraćajne propise tokom vožnje i ne voziti u alkoholisanom stanju.

Odgovornost koju svaki vozač nosi odnosi se i na to da planira unapred i razmišlja o tome gde će i kako propisno parkirati automobil.

Pre nego što izađe iz vozila i nastavi tamo gde je krenuo, svako ko poseduje automobil, trebalo bi da ispoštuje sledeće:

  • Da parkira samo na mestima označenim za parkiranje.
  • Uvek proveri da li je ostavljen dovoljan prolaz za pešake.

Ne ostavljajte vozilo na trotoaru „samo na pet minuta“, ma, ni na minut!

Poštujte prostor koji pripada svima i svačije pravo na neometano i bezbedno kretanje. Ako ne možete pronaći mesto za parkiranje, kola ostavite u najbližoj javnoj garaži.